1.Jednym z wielkich błędów XIX w. Było przeświadczenie, że angielski
parlamentaryzm i angielska demokracja stanowią ustrój dający się
zastosować we wszystkich krajach europejskich. Z wyjątkiem może
Szwajcarii i krajów skandynawskich, demokracja parlamentarna doprowadza
wszędzie do chwiejności i słabości systemu politycznego lub przekształca
się w supremację partii politycznych nad narodem. A kiedy zło staje się
nie do zniesienia, powstają rządy dyktatorskie - i znowu należy
wszystko zaczynać od początku, aby przywrócić ład i naprawić szkody
wyrządzone przez demokrację.
2.Nieprawdą jest, że ustroje demokratyczne rzeczywiście przyczyniły się
do zachowania wolności obywatelskich. Jesteśmy przeciwnikami demokracji i
liberalizmu właśnie dlatego, że pragniemy te wolności zapewnić
narodowi.
3.To, że troska o lud leży nam na sercu, że walczymy o jego
podniesienie materialne i moralne, bynajmniej nie wypływa z
przeświadczenia, że właśnie w masach znajduje się źródło władzy, i że
rządy powinien wybierać tłum, a nie elita mająca obowiązek kierowania
zbiorowością i poświęcenia się dla niej.
4.Rewolucja narodowa nie obala rządów "ludowych", jeśli tak eufemicznie
nazwiemy rządy dla dobra ludu. Obala ona tylko rządy aferzystów, którzy
kierują sprawami państwa w interesie swoich przedsięwzięć.
5.Liberalizm w dosłownym tego słowa znaczeniu nie istnieje i nigdy
nie istniał: z filozoficznego punktu widzenia jest głupstwem, z
politycznego - kłamstwem.
6.Pojęcie i poczucie dobra Ojczyzny i solidarności narodowej; rodzina
jako komórka społeczna; autorytet i hierarchia; wyższy sens życia i
poszanowanie jednostki ludzkiej; obowiązek pracy; wartość cnoty;
świętość uczuć religijnych - oto są elementy tworzące istotę umysłowości
i moralności obywatela państwa narodowego.
7.Wyposażyć państwo w powagę i siłę, tak aby mogło utrzymać stały
porządek, bez którego żadne społeczeństwo nie może rozwijać się
pomyślnie; zorganizować władzę i funkcje państwa w taki sposób, aby
działać mogły bez przekraczania swych uprawnień i bez
niesprawiedliwości, aby państwo było dość silne bez uciekania się do
gwałtów; ograniczyć do minimum koniecznej harmonii i koordynacji
społecznej działalność restrykcyjną państwa w stosunku do sił i
czynników ekspansji, nurtujących w jego łonie; określić prawa i
gwarancje jednostek i zbiorowości tak, aby państwo mogło ich bronić, a
obywatele nie mogli ich bezkarnie gwałcić - oto prawdziwa wolność.
8.Wyrwać władzę partiom, zabezpieczyć ją przed opanowaniem przez żywioły
próżne wprawdzie, podejrzane i nieliczne, lecz ambitna z zuchwałe;
podporządkować wszystkie interesy prywatne interesowi narodu;
zorganizować życie zbiorowe, poczynając od rodziny a kończąc na
zrzeszeniach gospodarczych i kulturalnych oraz na władzach
administracyjnych tak, aby każdy wagę swoją w mechanizmie ogólnym
odczuwał żywiej niż niemożność wyłamania się z jego żelaznych trybów;
włączyć tę zorganizowaną społeczność w państwo, które się stanie w ten
sposób jej pełnym wyrazem - oto istota suwerenności narodu.
9.Pamiętać, że ludzie żyją w różnych warunkach i że fakt ten niekiedy
przeszkadza, by ich równość wobec prawa mogła być zawsze równością
wobec życia; obronę spraw narodu stawiać przed obroną słabych i
pokrzywdzonych jej członków; więcej starać się o zapewnienie wszystkim
tego, co niezbędne, niż o przydział niektórym tego, co możliwe;
utrzymywać kadry nie tylko otwarte, ale i dostępne dla najlepszych
wartości społecznych; więcej dbać o opiekę społeczną i szkoły niż o
filantropię i domy poprawcze - oto cechy prawdziwego demokraty.
10.Jesteśmy wrogami internacjonalizmu, komunizmu, socjalizmu,
anarchizującego syndykalizmu. Jesteśmy przeciwnie wszystkiemu, co
pomniejsza, dzieli i rozbija rodzinę. Jesteśmy przeciwni walce klas;
przeciwni tym, którzy nie mają Boga ani Ojczyzny; przeciwni niewolnictwu
pracy; przeciwni sile jako źródłu prawa. Jesteśmy wrogami wszystkich
herezji tego świata naszych czasów, gdyż nie ma jednego takiego zakątka
na świecie, gdzie wolność propagowania podobnych herezji byłaby źródłem
dobrego. Tego rodzaju wolność, przyznana barbarzyńcom naszych czasów -
służy jedynie do podkopywania podstaw cywilizacji współczesnej.
11.Zdarza się czasem w polityce, że te same słowa wyrażają rzeczy różne, a te same rzeczy różnie się nazywają.
12.Liberalizm polityczny XIX w. stworzył pojęcie "obywatela" - jednostki
oderwanej od rodziny, od klasy społecznej, od zawodu, od środowiska
kulturalnego, od społeczności gospodarczej, do której należy i nadał jej
prawo wpływania na ustrój i losy państwa. W ten sposób powstały źródła
rzekomej suwerenności narodu, w rzeczywistości taki "obywatel" to czysta
abstrakcja, koncepcja błędna i szkodliwa.
13.Przyznanie pracy roli czynnika nie nadrzędnego, lecz współrzędnego
w przedsiębiorstwie i tym samym złączenie robotnika moralnie i
gospodarczo z losami produkcji, przy równoczesnym zachowaniu
poszanowania dla prawa własności, dla rentowności i techniki - oto
zasada podstawowa, od realizacji której zależeć będzie w wielkiej mierze
postęp, dokonujący się w spokoju i w ramach uporządkowanych stosunków
społecznych.
14.Spokojne czasy łatwego życia, niewzruszonych dogmatów,
niezaprzeczalnych idei, niezmąconego ładu, układających się normalnie
interesów, zapewnionej pracy, (...) minęły bezpowrotnie. Nie ma już
kochających i troskliwych matek, dziękujących Bogu, że ich syn "nie
będzie musiał pracować", bo za niego pracować będą synowie innych
matek...
15.Gdy rozejrzymy się w społeczeństwie, znajdziemy znacznie więcej tych, którzy Ojczyznę kochają, niż tych, którzy jej służą...
16.Filozofia materialistyczna rozpętała siły, od których najpierw zginie ona sama.
17.Nieraz w okresie zamętu i rozpasania instynktów zdarzyło się, że
zanikało życie rodzinne, upadała władza rodzicielska, nie istniało
posłuszeństwo dzieci. Ale jedynie w naszych czasach się widzi, że z
tego, co dotąd uważano za chwilowe załamanie się ducha społecznego
stworzono całą teorię, naukę i program działalności państwowej.