I. Deklaracja Obozu Narodowo - Radykalnego z 14 kwietnia 1934 roku
W poczuciu odpowiedzialności dziejowej wobec Narodu, przedstawiciele młodego pokolenia polskiego stwierdzają:
że wielkie przemiany społeczne, wstrząsające podstawami całego dzisiejszego świata, wymagają nowych metod, nowych haseł i nowych ludzi;
że szerzący się kryzys, oraz pogłębiająca się stale nędza
ludności polskiej, domagają się stanowczego zerwania z obecnym ustrojem
i zdecydowanie narodowej polityki gospodarczej;
że istniejące
dotychczas ugrupowania polityczne zbyt wrosły w dzisiejsze stosunki,
aby mogły się im przeciwstawić, a będąc rozdarte sporami o przeszłość,
nie są zdolne skupić wszystkich zdrowych sił Narodu do walki o
przyszłość Polski;
że wreszcie ruch, zmierzający do uzdrowienia
stosunków moralnych, politycznych i gospodarczych w Polsce, nie może
obejść się bez skrystalizowanego wyrazu i bez organizacyjnej
odrębności;
nawiązując do dawnych wielkich ideałów ruchu wszechpolskiego - powołują do życia „Obóz Narodowo-Radykalny”.
Obóz
Narodowo-Radykalny, wychodząc z pokolenia, które na polach bitew
walczyło o istnienie i granice Polski, - i w zrozumieniu wartości tej
ofiary, - chyli czoła przed krwią przelaną dla Polski, bez względu na
to, kiedy i w jakich formacjach została przelana, a piętnuje tych,
którzy na ofiarach krwi budują własne korzyści. Obóz Narodowo-Radykalny
jest dalszym ciągiem Ruchu Młodych, obejmującym pokolenia wychowane
bądź w czasie wojny bądź już w niepodległej Ojczyźnie. Ruch ten
potrafił kiedyś na łamach akademickich oczyścić życie młodzieży z
wpływów żydowskich, a jako Obóz Wielkiej Polski - objąć szerokie masy
chłopów, robotników, mieszczan i inteligentów, zatrzeć różnice klasowe i
dzielnicowe i sprawić, że młode pokolenie jest najbardziej polskie z
krwi i ducha.
Obóz Narodowo-Radykalny stoi na gruncie zasad
Katolickich, w szczególności zaś dążyć będzie do tego, by prawodawstwo
zapewniało wychowanie chrześcijańskie młodych pokoleń, wzięło pod
opiekę zadania rodziny i umożliwiło oparcie życia politycznego i
gospodarczego na podstawach moralności katolickiej.
Obóz
Narodowo-Radykalny wychodzi z założenia, że w Państwie Polskim
gospodarzem winien być Naród Polski, zorganizowany jako jedna
niepodzielna całość. Na powyższej zasadzie opiera następujące wytyczne,
które staną się podstawą programu uchwalonego na pierwszym zjeździe
wszechpolskim Obozu Narodowo-Radykalnego.
Państwo Polskie winno
objąć swym zasięgiem kulturalnym i politycznym i swymi granicami
wszystkie ziemie zamieszkałe zwartą masą przez Polaków, oraz
pozostające pod wpływem polskiej cywilizacji.
Państwo Polskie
powinno być organizacją zbrojną narodu, w której duch żołnierski
przenika Naród, a duch narodowy armię, służba zaś wojskowa stanowi
zaszczytny obowiązek każdego Polaka i najważniejszy etap wychowania
narodowego.
W Państwie Polskim prawa publiczne posiadać mogą tylko
ci, którzy są dziedzicami cywilizacji polskiej, lub godni są stać się
jej współtwórcami. Ludność ruska i białoruska winna posiadać pełne
prawa obywatelskie. Żyd nie może być obywatelem Państwa Polskiego i -
póki jeszcze ziemie polskie zamieszkuje - powinien być traktowany
jedynie jako przynależny do państwa.
Dzisiejszy ustrój gospodarczy,
opierający się na niesprawiedliwości społecznej, będący źródłem
wpływów żydowskich, oraz nędzy i wyzysku polskich mas pracujących, musi
być obalony, .jako niemoralny i szkodliwy dla Narodu. Narodowy ustrój
gospodarczy winien być oparty na nowym człowieku, wychowanym w zasadach
chrześcijańskich i świadomym swych obowiązków wobec Narodu. Własność
prywatna. będąc funkcją społeczną powinna być chroniona przez prawo
jako podstawa bytu rodziny, nie zaś jako źródło wyzysku i nadużyć.
Naród
Polski winien być właścicielem bogactw naturalnych kraju i jedynym ich
gospodarzem. Naczelnym celem gospodarki narodowej jest zapewnienie
bytu każdemu Polakowi, a całemu narodowi niezależności gospodarczej,
niezbędnej do posiadania niepodległości politycznej. Wytwórczość
polska, uniezależniona od koniunktury światowej, zaspokoić powinna
wszystkiej istotne potrzeby gospodarstwa narodowego.
Prawo do
posiadania ziemi polskiej ma przede wszystkim chłop polski. Państwo
powinno dążyć do wytworzenia największej ilości drobnych i średnich
gospodarstw przez parcelację wielkich. obszarów rolnych (latyfundiów).
Żydowskie pośrednictwo w handlu produktami rolnymi będące źródłem
nędzy. wsi polskiej musi być usunięte.
Ciągłe zmniejszanie majątku
narodowego przez kapitał międzynarodowy winno być przerwane przez
wywłaszczenie: i unarodowienie zakładów użyteczności publicznej, oraz
wielkich przedsiębiorstw górniczych, hutniczych i elektrowni, opartych
na kapitale obcym.
Każdy Polak ma prawo do pracy w Polsce. Państwo
Polskie winno stworzyć warunki umożliwiające powstawanie małych
zakładów rzemieślniczych i przemysłowych. Bezrobotni Polacy ze wsi i
miast winni znaleźć zajęcie w handlu, przemyśle i rzemiośle. Emigrować z
Polski powinni Żydzi, nie zaś zmuszani do tego nędzą chłop i robotnik
polski. Odżydzenie miast i miasteczek polskich jest niezbędnym
warunkiem zdrowego rozwoju gospodarstwa narodowego.
Ustrój narodowy
Państwa oparty być musi na hierarchii ofiarności, hierarchii
wynikających ze stopnia związania losów każdego Polaka z losami Narodu
jako całości, nie zaś na hierarchii pieniądza i materialistycznym
stosunku do państwa, na czem oparte są dzisiejsze nastroje, zarówno
parlamentarne jak i policyjne. Władzę w Państwie winna sprawować
hierarchiczna organizacja narodu, w której każdy Polak na właściwym
terenie współdziała w rządach narodowych. Ustrój narodowy przywrócić
musi powagę i rządy prawa, odrodzenie godności osobistej Polaka i
zastąpić rządy mechanicznej siły rządami autorytetu państwa. Zajmowanie
wyższego stanowiska w organizacji politycznej Narodu nakładać będzie
na każdego większe obowiązki i większą odpowiedzialność, nie zaś stawać
się źródłem przywilejów i korzyści. Obóz Narodowo-Radykalny opierając
się na tych zasadach, zwalczać będzie zdecydowanie wszystko, co godzi w
całość Narodu Polskiego, a przede wszystkim międzynarodowe organizacje
komunistyczne, masońskie i kapitalistyczne.
Obóz Narodowo-Radykalny
przystępuje do pracy z głęboką wiarą, że program jego skupi pod
sztandarami narodowo-radykalnymi całe młode pokolenie polskie, a jego
praca i walka doprowadzi do wywołania wielkiego ruchu i
urzeczywistnienia idei. Wielkiej Polski.
Tymczasowa siedziba
sekretariatu Obozu Narodowo-Radykalnego mieści się w Warszawie, przy
ul. Świętojańskiej 17 m. 3.
Godziny urzędowania sekretariatu - codziennie 11-13.
Komitet organizacyjny Obozu Narodowo-Radykalnego:
(-)
Władysław Dowbor, (-) Tadeusz Gluziński, (-) Jan Jodzewicz, (-) Jan
Mosdorf, (-) Mieczysław Prószyński, (-) Tadeusz Todtleben, (-) Wojciech
Zaleski, (-) Jerzy Czerwiński.
Niech Żyje Wielka Polska! Warszawa 14 kwietnia 1934 roku.
============================================================================================
II. Komitet Redakcyjny Ruchu Młodych: Zasady Programu Narodowo-Radykalnego tzw. zielony program RNR „Falanga”
Opracowane i ogłoszone przez Komitet Redakcyjny
pod przewodnictwem: Bolesława Piaseckiego
Podpisując i skład Komitetu:
Stanisław Cimoszyński, Zygmunt
Dziarmaga, Władysław Jan Grabski, Wojciech Kwasieborski, Tadeusz
Lipkowski, Adolf Jóżef Reutt, Marian Reutt, Witold Rościszewski, Witold
Staniszkis, Olgierd Szpakowski, Bolesław Świderski, Andrzej Świetlicki,
Wojciech Wasiutyński.
Warszawa, 7 luty, 1937 r.
Ginie zbankrutowana w Europie epoka
materializmu, ginie świat dowolnej moralności – załamują się rządy
tajnych organizacji, rozsypuje się w gruzy kapitalistyczny ustrój
wszechwładzy pieniądza. Nadchodzi nowa epoka – Ruch Młodych jest
wyrazem jej dążeń. Wiara w prawdy bezwzględne jest istotą ducha czasów
nowych. Jednostka – otrzymując bezwzględną podstawę do oceny wszelkich
zjawisk – staje się zdolna wywierać świadomy wpływ na bieg życia. Ludzie
czasów nowych działają, hierarchicznie zorganizowani, powszechną wolą
wychowywania całego Narodu w imię prawd bezwzględnych. Czasy nowe niosą zasadniczą dążność
wciągania każdego członka Narodu do twórczości kulturalnej i
cywilizacyjnej i do dania każdemu rzeczywistego udziału w rządach. Prąd
ten nadaje zbliżającemu się przełomowi w Polsce charakter specjalnie
jaskrawy i ostry. Polska z ginącej epoki – to Naród o zbutwiałej
kulturze szlachecko-inteligenckiej i biernej kulturze chłopskiej.
Warstwa świadomych sił Narodu jest tam nieproporcjonalnie nikła, większa
część sił narodowych tkwi w bezczynności.
Ruch Młodych niesie odrodzenie –
odrodzenie przez wstrząs. Trzeba zatargać najtajniejszym wnętrzem duszy
polskiej, trzeba uderzyć miażdżącą pięścią we wszystko, co odgradza
Polaków od świadomego udziału w twórczym życiu Narodu, trzeba wyplenić
bierność, klasowość, krzywdę i nędzę, brudny interes jednostek. Siły
duchowe Narodu, wyzwolone i spotęgowane wielokrotnie przez przełom,
zostaną użyte do budowy Wielkiej Polski w imię następujących zasad:
PRAWDY BEZWZGLĘDNE
1. Bóg jest najwyższym celem człowieka.
Cel ostateczny jednostki jest
nadprzyrodzony, życiowe działania muszą być skierowane do osiągnięcia
szczęścia w bezwzględnej, najwyższej wartości – Bogu. W Bogu, którego
stosunek do ludzi ujmuje i tłumaczy religia katolicka.
2. Drogą człowieka do Boga – praca dla Narodu.
Cel nadprzyrodzony człowieka – zbliżenie
się do Boga – może być osiągnięty tylko przez najwyższy rozwój wartości
duchowych jednostki. Najwyższy poziom rozwoju duchowego zdobywa zdrowa
duchowo i fizycznie jednostka przez pracę dla Narodu, która rozwija
szlachetne, bezosobiste wartości charakteru, zmusza umysł do osiągnięcia
najwyższego poziomu. Przyszłość związała bezpośrednio i uzależniła
wartość duchową Polaków od stanu środowiska narodowego, w którym się
urodzili, wychowali i żyją. Ten tysiącletni związek jednostki z Narodem
nakazuje tym bardziej każdemu Polakowi pojmowanie pracy dla Polski, jako
warunku osiągnięcia pełnego rozwoju własnych wartości duchowych,
rozwoju, przybliżającego człowieka do jego celu ostatecznego – Boga.
3. W tworzeniu wielkości Narodu – szczęście i rozwój człowieka.
Prawdziwe szczęście człowieka nie polega
na zadowoleniu tylko potrzeb materialnych, na wygodnym życiu, czy braku
trosk. Tylko spełnianie celu swego istnienia daje poczucie wewnętrzne
prawdziwego szczęścia, którego przejawem jest powiększanie i rozwój
własnej wartości. Tworzenie wielkości Narodu dokonywa się największym
wysiłkiem charakteru i umysłu członków. Ten sam wysiłek duchowy wnosi
wartość jednostki na najwyższy osiągalny poziom, uświadamia jej sens
istnienia, daje poczucie szczęścia prawdziwego.
WIELKA POLSKA
4. Państwo będzie narzędziem dążeń dziejowych Narodu.
Naród i państwo stanowić będą jedność,
organicznie zespoloną. Państwo będzie głównym i najważniejszym
narzędziem polityki narodowej. Zespolenie państwa z Narodem i
podporządkowanie go wielkości Narodu zostanie osiągnięte stworzeniem
Organizacji Politycznej Narodu, która stopniowo obejmie wszystkich
Polaków i będzie kierować polityką państwową.
5. Państwo będzie oparte na jednej, powszechnej, dobrowolnej, hierarchicznej Organizacji Politycznej Narodu.
Organizacja Polityczna Narodu będzie
kośćcem wszystkich świadomych sił narodowych, zaprowadzi ona harmonię i
ład między działaniami jednostkowymi i grupowymi Polaków,
podporządkowując wszystko wielkości Polski. Organizacja Polityczna
Narodu będzie j e d n a dla wszystkich Polaków, tylko przynależność do
niej uprawniać będzie do działalności publicznej. Organizacja
Polityczna Narodu będzie p o w s z e c h n a – celem jej zatem będzie
zorganizowanie w jej szeregach każdego Polaka. Organizacja Polityczna
Narodu będzie d o b r o w o l n a. Dobrowolność przystąpienia do niej
posiada doniosłe znaczenie moralne, gdyż – przez przystąpienie do
Organizacji – Polak stwierdzi, że z najgłębszego przekonania
podporządkowuje się twardym obowiązkom, związanym w nowym ustroju z
działalnością publiczną. Organizacja Polityczna Narodu będzie h i e r a r
c h i c z n a – to znaczy, że będzie w niej jednostkowe kierownictwo i
odpowiedzialność, że każdy w niej będzie miał swego zwierzchnika, że
Kierownik Organizacji będzie, jako Naczelnik Państwa, mianował rząd.
Hierarchiczna budowa Organizacji Politycznej Narodu urzeczywistni
najpełniej zasadę demokracji społecznej, dążąc do powierzenia każdemu
członkowi Narodu jednostkowej władzy i odpowiedzialności. Doniosłość
oddanego jednostce odcinka pracy narodowej zależeć będzie jedynie od
jego wartości osobistej.
6. Partie polityczne przestaną istnieć, tajne organizacje będą wytępione.
Partie polityczne są narzędziem
rozpadającego się ustroju parlamentarnego, przeżarte duchem łatwego
kompromisu, wprowadzają chaos moralny i polityczny do życia Narodu.
Organizacja Polityczna Narodu, tworząc hierarchiczne, jedne dla
wszystkich Polaków, formy działalności publicznej – usunie partie z
życia. Partie polityczne w Polsce oparte są na rządzących nimi tajnych
organizacjach. Trzonem wszystkich partii są tajne sztaby, uzależnione w
większości od międzynarodówki żydowsko-masońskiej, a zawsze szkodliwe i
rozkładowe. Tajne organizacje tworzą system zorganizowanego kłamstwa
politycznego, powodują nieodpowiedzialność istotnych kierowników, nie
dopuszczają nowych sił i prądów. Tajne organizacje będą wytępione nie
tylko z powodu ich związku z systemem partyj, ale przede wszystkim,
dlatego, że są z gruntu sprzeczne z duchem hierarchii i jawnością życia
publicznego Narodu.
7. Organizacja Polityczna Narodu da każdemu Polakowi rzeczywisty udział w rządach.
W dzisiejszym państwie rozsypującej się
demokracji wpływ obywatela na rządy jest fikcyjny, a głos jego, oddawany
raz na parę lat na wyborczej kartce, najdobitniej świadczy, jak obłudne
są frazesy o wszechwładzy ludności w ustroju parlamentarnym.
Organizacja Polityczna Narodu da każdemu Polakowi – we wszystkich swoich
komórkach – codzienną możność i stworzy codzienny obowiązek wpływania
na sposób rządzenia państwem. W ten sposób otrzyma uświadomiony narodowo
chłop i robotnik faktyczny udział we władzy państwowej.
8. Hierarchia Organizacji Politycznej Narodu będzie oparta na zasadach:
a) Im wartościowszy charakter, lepsze wyniki pracy i większa ofiarność – tym większa władza.
Stanowisko w Organizacji Politycznej Narodu zależne będzie od trzech zasadniczych probierzy: charakteru, umysłu i woli służenia Narodowi. Im kto wykaże wyższe wartości w każdej z tych trzech dziedzin – tym większą otrzyma władzę. O stopniu wartości jednostki decydować będzie osiągnięcie prawnie określonego poziomu wiedzy fachowej i moralne przeświadczenie kierownika.
Stanowisko w Organizacji Politycznej Narodu zależne będzie od trzech zasadniczych probierzy: charakteru, umysłu i woli służenia Narodowi. Im kto wykaże wyższe wartości w każdej z tych trzech dziedzin – tym większą otrzyma władzę. O stopniu wartości jednostki decydować będzie osiągnięcie prawnie określonego poziomu wiedzy fachowej i moralne przeświadczenie kierownika.
b) Im większa władza – tym większe obowiązki, większa odpowiedzialność jednostkowa.
Na władzę należy patrzeć przede
wszystkim, jako na źródło najsurowszych obowiązków, sprawującej ją
jednostki. Urzeczywistni tę zasadę specjalny kodeks polityczny,
przeznaczony dla członków Organizacji Politycznej Narodu. Kodeks ten
karać będzie dodatkowymi karami przestępstwa członków Organizacji –
wysokość tych dodatkowych kar będzie się zwiększać, w miarę posuwania
się w hierarchii politycznej Narodu. Kodeks polityczny przewidywać
również będzie kary szczególne za przestępstwa polityczne, których nie
przewiduje żadne prawo karne.
c) Pieniądz nie może być szczeblem do władzy, władza nie może bogacić.
Każdy Polak, bez względu na stopień
zamożności, musi mieć jednakową możliwość dostania się na szczyty życia
politycznego. Bogactwo nie będzie miało najmniejszego wpływu na życie
polityczne; hierarchia Organizacji Politycznej Narodu kształtować się
będzie wyłącznie na zasadach wartości wewnętrznej jednostki.
d) Zasługi przeszłości nie mogą być dla rządzących źródłem przywilejów.
Organizacja Polityczna Narodu nie będzie
nikomu przyznawać żadnych praw do władzy wyłącznie z tytułu jego
dawnych zasług. Do wszystkich będzie stosowana jednostkowa miara, ci
zaś, którzy nie będą przedstawiali odpowiednio wysokich wartości będą
odsuwani od władzy, mimo wszelkich zasług. K o ł o r z ą d z ą c y c h a
n i n a c h w i l ę n i e m o ż e s i ę z a m k n ą ć przez tamowanie
dopływu nowych, zdolnych jednostek.
9. Powszechna Organizacja Wychowawcza,
współdziałając z rodziną, Kościołem i armią, stworzy nowy typ Polaka; da
Narodowi jednolitość, niwecząc różnice klasowe i plemienne.
Naród Polski nie posiada jednolitego
pionu duchowego. W najwyższych sprawach narodowych Polacy nie potrafią
znaleźć wspólnego języka i zachowują się, jakby mieli przed sobą kilka
równie słusznych dróg do wyboru. Naród Polski nie posiada jednolitego
oblicza cywilizacyjnego. Rozdarty jest na klasy społeczne, obce sobie
duchowo, wielkie zaś masy ludności ruskiej i białoruskiej żyją
całkowicie poza obrębem polskiej twórczości cywilizacyjnej. Droga do
duchowego zespolenia Narodu po przełomie, który poprzedzić musi budowę
Wielkiej Polski, prowadzi przez wychowanie młodych pokoleń w jednolitym
poglądzie na świat. Obecne wychowanie stanowi sztuczne połączenie
wpływów domu rodzinnego, Kościoła i szkoły. Powstanie, przeto Powszechna
Organizacja Wychowawcza, obejmująca całą młodzież, a współpracująca z
Kościołem, rodziną i armią. Powszechna Organizacja Wychowawcza będzie
wychowywać młode pokolenia w jednolitym duchu ideowo-politycznym prawd
bezwzględnych i hierarchii, kształcić będzie cnoty rycerskie, rozwijać
umiejętność pracy zawodowej. Powszechna Organizacja Wychowawcza da
Narodowi – jako rezultat ostateczny – wspólny dla wszystkich Polaków
pion ideowo-duchowy, zespoli z Polską bierną dotychczas ludność kresową.
10. Zniknąć musi odrębna kultura
inteligencko-szlachecka i odrębna kultura chłopska – powstanie, jako
własność każdego Polaka, jednolita kultura narodowa.
Prawdziwa jedność narodowa przejawia się
przede wszystkim w jednolitej kulturze. Naród, niejednolity
kulturalnie, rozbity na warstwy o odrębnych typach życia, jest Narodem
chorym. Historyczny ustrój Polski wytworzył w Narodzie dwa środowiska
kulturalne: szlachecko-inteligenckie i chłopskie. Dziś chłopska chałupa i
mieszkanie inteligenta – to dwa odrębne światy kulturalne. Przełom
stworzy jednolitość kulturalną Narodu. Kultura narodowa będzie jedna,
powszechna, będzie własnością każdego Polaka, będzie niezależna od
wpływów obcych, a przy tym twórcza i zdobywcza.
11. Nie ma silnej armii bez zorganizowanego hierarchicznie Narodu.
Najlepsze wyposażenie techniczne i
najlepsze tradycje nie stworzą dobrej armii, jeżeli wstępować do niej
będzie wychowanek pacyfistów, człowiek bez pojęcia o obowiązkach Polaka,
wyrosły w liberalno-demokratycznych zasadach, nierozumiejący ducha
hierarchii. W Wielkiej Polsce służba w armii będzie zakończeniem
wychowania narodowego, które wpoi przedpoborowym ducha hierarchii i da
świadomość obowiązków narodowych. W Wielkiej Polsce hierarchia wojskowa
będzie w sposób naturalny i organiczny stanowić całość z hierarchią
Organizacji Politycznej Narodu. Łączność podstawy organizacyjnej siły
zbrojnej i cywilnej Narodu usunie w ustroju hierarchicznym
przeciwstawienie cech żołnierza – cechom nieumundurowanego obywatela.
***
12. Armia – pierwszym szeregiem zbrojnego Narodu.
Armia będzie żyć duchem ofensywy, będzie
znać dążenia swego Narodu, pragnąc nade wszystko ich realizacji. Armia,
przepojona duchem obrony, nie może wygrać żadnej wojny.
13. Żydzi z Polski będą usunięci, a majątki ich odebrane drogą ustaw.
Usunięcie Żydów z Polski będzie
poprzedzone zwróceniem Narodowi Polskiemu Jego dorobku przez całkowite
wywłaszczenie żydów. Etapem pierwszym będzie bezwzględne odsunięcie
żydostwa od życia polskiego. Planowe i radykalne usunięcie żydów z
Polski – to ostatni etap polityki w sprawie żydowskiej. Żydzi pozbawieni
będą praw politycznych, prawa udziału we wszelkich polskich związkach
społecznych, prawa służby w armii polskiej. Będą pozbawieni prawa
udziału w przedsiębiorstwach polskich, prawa zatrudniania Polaków i
prawa pracy u Polaków. Szkoły polskie będą wolne od żydów, polskie życie
kulturalne zostanie dla nich zamknięte. Zasady te umożliwią Narodowi
doczekanie się, w sposób najmniej kosztowny, chwili całkowitego
wysiedlenia żydów z Polski. Wystarczającym powodem do usunięcia żydów z
naszego życia jest ich niezdolność do tworzenia Wielkiej Polski.
14. Mniejszości słowiańskie zdobędziemy dla Polski przez asymilację mas i zwalczanie wrogich jednostek.
Nie przez mechaniczne nakazy, ani naiwne
schlebianie, ale przez wielki plan przebudowy kulturalnej i
gospodarczej kresów, przez Powszechną Organizację Wychowawczą, przez
dopuszczenie oraz całkowite równouprawnienie mniejszości słowiańskich w
Organizacji Politycznej Narodu – prowadzi droga do zdobycia ludności
kresowej dla Polski. Ukraińcy mają słuszne prawo dążyć do własnego
państwa na swoim terenie macierzystym, ale nie na ziemiach, które leżą w
granicach Polski.Wszelka działalność, mająca na celu oderwanie ziem
polskich, będzie uniemożliwiona, a jej sprawcy wytępieni.
15. Gospodarka narodowa oparta będzie na zasadach:
a) Własność jest użytkowaniem rzeczy z ramienia Narodu.
Wszelka rzecz znajduje się na terytorium państwowego władztwa Narodu, który – ze względu na dobro ogólne – może tę władzę pozostawić jednostkom, lub grupom społecznym, dającym rękojmię dobrego jej sprawowania. Własność jest funkcją społeczną. W tym charakterze wiążą się z nią obowiązki i uprawnienia. Obowiązki wymagają spełnienia następujących warunków: 1) użytkowanie własności jest ograniczone interesem Narodu, 2) użytkowanie własności określają odpowiednie prawa, 3) użytkowanie własności musi być zgodne z ogólnym planem gospodarczym, 4) użytkowanie własności musi być produkcyjne, przedmiot nie może być marnotrawiony. Treścią uprawnień jest: 1) jednostka ma prawo swobodnego użytkowania własności w granicach, ustalonych przez ogólne prawa i szczególne wskazania planu gospodarczego, 2) jednostka może przekazać, lub sprzedać przedmiot własności osobom, dającym gwarancję sumiennego wypełniania obowiązków, związanych z własnością.
Wszelka rzecz znajduje się na terytorium państwowego władztwa Narodu, który – ze względu na dobro ogólne – może tę władzę pozostawić jednostkom, lub grupom społecznym, dającym rękojmię dobrego jej sprawowania. Własność jest funkcją społeczną. W tym charakterze wiążą się z nią obowiązki i uprawnienia. Obowiązki wymagają spełnienia następujących warunków: 1) użytkowanie własności jest ograniczone interesem Narodu, 2) użytkowanie własności określają odpowiednie prawa, 3) użytkowanie własności musi być zgodne z ogólnym planem gospodarczym, 4) użytkowanie własności musi być produkcyjne, przedmiot nie może być marnotrawiony. Treścią uprawnień jest: 1) jednostka ma prawo swobodnego użytkowania własności w granicach, ustalonych przez ogólne prawa i szczególne wskazania planu gospodarczego, 2) jednostka może przekazać, lub sprzedać przedmiot własności osobom, dającym gwarancję sumiennego wypełniania obowiązków, związanych z własnością.
b) Osobista praca kierownicza, lub wykonawcza jest warunkiem prawa jednostki do zysku.
Podstawowym obowiązkiem jednostki wobec
Narodu jest praca. Tylko praca daje człowiekowi prawo do życia w
społeczeństwie. W pracy przejawia się inicjatywa, energia, wola,
zdolności twórcze i wytrwałość jednostki, oraz stopień jej ofiarności.
Wyniki pracy będą decydować o stanowisku jednostki w hierarchii
Organizacji Politycznej Narodu, decydować także będą o rezultacie
gospodarowania – prawie do zysku. Niemoralność kapitalizmu polega na
tym, że oddziela on zysk od pracy, pozwalając na czerpanie zysków
niezasłużonych. W Wielkiej Polsce zysk dostępny będzie tylko dla ludzi
celowo i produkcyjnie pracujących. Praca celowa i produktywna może nosić
charakter dwojaki: kierowniczy lub wykonawczy. Jednostka osiągać będzie
mniejszy lub większy zysk w zależności od wagi wykonywanej pracy.
Harmonię między zyskiem a pracą utrwalą ustawy – musi ona odpowiadać
poczuciu słuszności i sprawiedliwości.
c) podział dochodu narodowego powinien
najpierw dać chleb każdemu, chcącemu pracować Polakowi, a dopiero po tym
bogacić jednostki.
Osiągnięcie największego czystego
dochodu jest dla Narodu koniecznym środkiem do rozbudowy gospodarki
narodowej, zwalczenia bezrobocia i zapewnienia wszystkim możliwości
dobrych warunków życia. Dochód stanowi potężny środek zaopatrzenia
Narodu w narzędzia walki i gospodarki, daje niezbędne do osiągnięcia
celów politycznych środki materialne. Naczelną zasadą gospodarki
narodowej jest sprawiedliwy podział dochodu społecznego. Każdy Polak
musi mieć zapewnione osiągnięcie niezbędnej do życia wysokości dochodu
osobistego. Skutkiem tego będzie zmniejszenie zysku wielu osób,
zarabiających obecnie ponad potrzeby. Wszelkie jednak wyrzeczenia się
muszą być poniesione, aby jakiegokolwiek Polaka nie odgradzała nędza od
twórczości narodowej. Nad spełnieniem tego czuwać będzie Organizacja
Polityczna Narodu za pośrednictwem aparatu bankowo-rozdzielczego. W
gospodarce narodowej wielkość zysku uzależniona będzie od tego, czy ogół
zdołał zaspokoić swoje niezbędne potrzeby. Jeśli tak, to zyski z
użytkowania własności pracą mogą wzrastać dowolnie, aż stworzą
możliwości ogólnego podniesienia stopy życiowej.
16. Przebudowy gospodarczej dokona
Organizacja Polityczna Narodu; stworzy ona nowy ustrój, kierować będzie
gospodarką przez swoje sekcje zawodowe
Organizacja Polityczna Narodu kierować
będzie całokształtem zagadnień, związanych z gospodarką narodową. Ogólna
gospodarka planowa jest niezbędna dla dokonania przebudowy ustroju
społeczno-gospodarczego, zwalczenia bezrobocia i urzeczywistnienia
pełnej obronności gospodarczej państwa. Gospodarki tej nie może
prowadzić biurokracja państwowa. Nie można także pozostawić gospodarki
planowej zrzeszeniom, nie wychowanym ideowo i moralnie, dbającym przede
wszystkim o własny interes. Muszą ją prowadzić siły fachowe, kierowane
ideą polityczną. Dlatego też członkowie Organizacji Politycznej Narodu
grupowani będą dla celów ogólnopolitycznych na zasadzie terytorialnej, a
oprócz tego, dla celów gospodarczych – na zasadzie zawodowej. Sekcje
zawodowe Organizacji Politycznej Narodu kierować będą polityką
gospodarczą, stać na straży moralności i planowości w gospodarce.
17. Wyzwolone przez przełom, siły duchowe Narodu, praca dziś
bezrobotnych, pieniądze, odebrane żydom i obcym, pasożytującym
kapitalistom – będą podstawą do wielokrotnej rozbudowy gospodarki
narodowej.
Warunkiem niezbędnym trwałej poprawy
gospodarczej jest przełom narodowy, wstrząs, który wydobędzie dotychczas
nieuświadomione siły i zdolności, nowe kierownictwa i nowe zaufanie.
Jedynie siły, wyzwolone przez przełom, mogą dostarczyć nowych środków
pieniężnych, jakich wymaga budowa gospodarcza Wielkiej Polski. O
zaufaniu do pieniądza nie decyduje, bowiem stopień pokrycia w złocie,
lecz przede wszystkim wielkość zorganizowanych sił narodowych,
kierujących państwem i jego gospodarstwem. Po przełomie zaś wszyscy
Polacy, zarówno ci, którzy obecnie pracują, jak i ci, którzy są dziś
bezrobotni, tworzyć będą zorganizowaną pracą wielkość Narodu. Zaufanie
do sił narodowych, wyzwolonych przez przełom, dostarczy kredytu, kapitał
początkowy należy wydobyć przede wszystkim stamtąd, gdzie nieprawnie
leży. Gospodarka narodowa uzyska wstępne środki kapitałowe drogą
odebrania majątków żydom i wywłaszczenia obcych kapitałów, działających
na szkodę państwa. W przyszłości kapitał zagraniczny będzie mógł działać
w Polsce tylko wyjątkowo, na zasadzie specjalnej umowy z państwem.
18. Podstawą ustroju rolnego –
samodzielne, pełnorolne, niepodzielne gospodarstwo chłopskie, utworzone
przez parcelację i komasację.
Podstawą zdrowego ustroju rolnego jest
jednostka gospodarcza, która pozwoli właścicielowi prowadzić
wytwórczość, zdolną zapewnić mu odpowiednią stopę życiową, oraz
zaspokoić potrzeby fizyczne i kulturalne. Gospodarstwo chłopskie będzie
całkowicie samodzielną jednostką produkcyjną, o charakterze możliwie
wszechstronnym. Dzielenie gospodarstw chłopskich jakąkolwiek drogą
będzie zakazane, w celu zachowania niezbędnej pełnorolności. W celu
uzdrowienia ustroju rolnego zostanie przeprowadzona parcelacja bez
odszkodowania oraz komasacja, z zapewnieniem bytu dotychczasowym
właścicielom.
19. Istnienie większej własności rolnej,
prywatnej i publicznej dopuszczone zostanie wyjątkowo w niewielkiej
ilości ze względów produkcyjno-gospodarczych.
Istnieją takie rodzaje gospodarki
wiejskiej (np. hodowla nasion), gdzie ze względu na rezultaty
ekonomiczne gospodarowanie może się odbywać tylko na większych
obszarach, gdyż inaczej nie osiąga celu. W takich razach zostanie
utrzymana większa własność wiejska, publiczna i prywatna, za wyjątkiem
lasów, które będą upaństwowione. W interesie gospodarstwa narodowego
zostanie zachowana niezbędna, niewielka ilość wzorowo prowadzonych
majątków ziemskich, publicznych lub prywatnych. Istnienie tych ośrodków
jest uzasadnione koniecznością regulowania produkcji rolnej.
20. Każda wieś będzie jednostką
terytorialną Organizacji Politycznej Narodu. Chłopska sekcja zawodowa
kierować będzie wsią, jako organizacją gospodarczą.
Organizacja Polityczna Narodu stworzy z
każdej wsi określoną hierarchicznie jednostkę organizacyjną,
urzeczywistniającą zasadę rządu uświadomionych narodowo obywateli.
Gromada wiejska, zorganizowana w szeregach Organizacji Politycznej
Narodu, czuwać będzie nad gospodarką wsi przez chłopską sekcję zawodową.
Sekcja zawodowa gromady wiejskiej regulować będzie produkcję
poszczególnych gospodarzy, powoła ona do życia odpowiednie spółdzielnie
wytwórcze i spożywcze, oraz utworzy określone grupy, korzystające ze
wspólnych narzędzi rolniczych.
21. Organizacja Polityczna Narodu,
przebudowując gospodarstwo, da chłopu miejsce w rozbudowanym i
odżydzonym rzemiośle, handlu i przemyśle, otworzy mu drogę do miasta.
Nadmiaru ludności wiejskiej nie można
skazywać na głodową wegetację na wsiach, musi ona znaleźć miejsce w
miastach. Najbliższym terenem rozwoju wsi będą małe miasta, rzemiosło i
handel rolny. Chłopi stworzą warstwę mieszczańską o charakterze rdzennie
polskim. Warstwa taka jest niezbędna dla Narodu. Pochodzenie jej będzie
zespalało wieś i ułatwiało przenikanie kultury na wieś, a niezużytych
sił duchowych chłopa do miasta.
22. Wszelki przemysł, gdzie decydującym źródłem zysku nie jest praca właściciela, zostanie wywłaszczony.
Uzasadnieniem własności jest osobista
kierownicza lub wykonawcza praca użytkującego ją właściciela. Gdzie nie
ma osobistej pracy kierowniczej, lub wykonawczej i osobistej
odpowiedzialności jednostkowej, tam nie będzie własności. Decydować o
tym będą sekcje zawodowe przemysłu Organizacji Politycznej Narodu.
Własność bezimienna, oparta na papierach na okaziciela, jak w spółkach
akcyjnych, własność bez odpowiedzialności – rozdzielają zysk od pracy i
dlatego nie będą miały miejsca w Wielkiej Polsce. Przemył wojenny,
zakłady użyteczności publicznej, wszelkie zakłady o charakterze
monopolu, kopalnie surowców ulegną wywłaszczeniu i upaństwowieniu.
23. Sekcje zawodowe Organizacji Politycznej Narodu rozbudują planowo przemysł i zorganizują produkcję.
Życie gospodarcze przemysłu tworzy ważną
materialną podstawę politycznej i kulturalnej siły Narodu. Dlatego też
poszczególne jego dziedziny muszą być dostosowane do potrzeb Narodu i
zaspokajać określone wymagania. W tym celu: 1. działalność wszystkich
przedsiębiorstw, zarówno upaństwowionych jak i prywatnych, odbywać się
będzie według ustalonego planu, 2. produkcja będzie zorganizowana i
nastawiona na zaspokojenie powszechnych potrzeb, 3. banki przeprowadzą
szeroką akcję finansowania nowych, niezbędnych gałęzi produkcji, a
przede wszystkim przemysłu wojennego. Odpowiedzialność za opracowanie i
kontrolę wykonania planu gospodarczego przemysłu ponosić będą sekcje
zawodowe Organizacji Politycznej Narodu.
24. Handel hurtowy będzie publiczny, handel detaliczny będzie prywatny.
Gospodarka narodowa ponosi wielkie
straty przez zbędne pośrednictwo. Hurt nie może być źródłem zysku, nie
może powiększać rozpiętości cen przemysłowych i rolniczych, musi służyć
zaspokajaniu potrzeb społecznych. Hurtownie handlu rolnego przejść
powinny w ręce spółdzielni, hurtownie produktów przemysłowych, nie
sprzedawanych bezpośrednio przez producenta, będą prowadzone przez
publiczne zrzeszenia zawodowe pod nadzorem sekcyj zawodowych Organizacji
Politycznej Narodu. Publiczny charakter handlu hurtowego uniemożliwi
prywatnym posiadaczom wywieranie nacisku na dalsze ogniwa pośredników i
prowadzenie egoistycznej polityki handlowej. Publiczne hurtownie będą
wywierały celowy wpływ na kształtowanie się cen w handlu detalicznym,
prywatny zaś detalista, organicznie związany z odbiorcą, da
zapotrzebowaniami wierny obraz popytu na poszczególne towary. Pozwoli to
celowo rozwijać produkcję.
25. Wszystkie instytucje kredytowe będą w ręku państwa lub organizacji
publiczno-prywatnych, powołanych przez sekcje zawodowe Organizacji
Politycznej Narodu.
Banki stanowią potężne narzędzie
kierowania i kontrolowania gospodarstwa. W ustroju kapitalistycznym
banki rozbudowywały gospodarkę, a podporządkowując ją prywatnym
interesom jednostek – stanowiły ośrodek wpływów politycznych i
ekonomicznych ludzi pieniądza. Jest to zjawisko zasadniczo niemoralne.
Inaczej będzie w ustroju Wielkiej Polski. Tam banki będą narzędziem
ekonomicznej polityki, będą służyć celom podporządkowania gospodarstwa
interesowi Narodu, zgodnie z planem gospodarczym.
WIELKA POLSKA – A NARODY
26. Misją dziejową Polski jest
stworzenie epoki chrześcijańskiego nacjonalizmu, zdobycie Wschodu Europy
dla cywilizacji chrześcijańskiej i zorganizowanie narodów słowiańskich.
Tylko ten naród może być nazwany wielkim, który posiada świadomość swej
roli w świecie, a wysiłki wszystkich jego członków zmierzają do
wspólnych celów nie przez nakaz mechaniczny, lecz przez wewnętrzne
przekonanie, świadomość i wolę. Misją dziejową naszego Narodu są te
zadania, które tylko nasz Naród, a nie żaden inny spełnić może w
świecie. Zjawiskiem, które zmienia oblicze cywilizowanego świata, jest
wystąpienie świadomych narodów, jako najwyższych związków społecznych.
Przyszłość dziejów świata zależy od tego, czy narody pójdą drogą prawdy
bezwzględnej, którą przechowuje katolicyzm, czy też błąkać się będą na
manowcach przemijających doktryn. Dziś myśl narodów europejskich gubi
się w sprzecznościach. Polacy są Narodem jednolicie i głęboko
katolickim. Myśl narodowa Polski budowana jest na prawdach katolickich, a
myśl religijna polska przepojona jest duchem miłości dla Narodu.
Dlatego rolą naszego Narodu jest stworzyć cywilizację prawdziwie
chrześcijańską i prawdziwie narodową zarazem. Polska pierwsza wyjdzie ze
splotu sprzeczności i da innym narodom wzór nowego ustroju. Pomiędzy
obszarem dawnej cywilizacji zachodnio-rzymskiej a obszarem cywilizacji
bizantyjskiej leży Europa środkowa. Tu Chrobry zakładał trzecie
imperium, panując w Polsce nad Dunajem i w Kijowie. Tu, wśród narodów o
budowie społecznej i kulturalnej, odrębnej od zachodu i wschodu, jest
miejsce na trzecią cywilizację polską, chrześcijańską, idącą na podbój
Wschodu. Europa środkowa jest w przeważającej mierze słowiańska. Wspólne
źródło mowy, wierzeń i obyczajów rworzy jedność psychiczną i kulturalną
Słowian. Potrzeba jednolitej linii politycznej, potrzeba ośrodka
słowiańszczyzny. Tym ośrodkiem może być tylko Polska i musi być nim
Polska dla Wschodu i Południa Europy.
27. Katolickie Państwo Polskiego Narodu poprowadzi przeciw komunizmowi i pangermanizmowi narody środkowej Europy.
Na wschód od Polski odbywa się
mobilizacja mas do walki o panowanie komunizmu nad światem. Na zachód od
Polski odbywa się mobilizacja mas o panowanie germańskiej rasy panów
nad światem. Przyszłość świata ocalić może tylko zorganizowanie narodów
środkowo europejskich od zatoki Fińskiej po Adriatyk i morze Czarne,
narodów o wspólnej chrześcijańskiej cywilizacji, zagrożonej od wschodu i
zachodu. Walkę idei, a gdy zajdzie potrzeba i walkę narodów z każdą z
tych wrogich sił – poprowadzić musi Polska na czele narodów Europy.
DROGA DO WIELKIEJ POLSKI
28. Przez przełom narodowy – do Wielkiej Polski. Do przełomu narodowego – przez wolę i ofiarę młodego pokolenia.